Thursday, December 8, 2011

Tekanan Darah T I N G G I?

Tekanan darah ditentukan oleh isipadu darah yg dipam oleh jantung dan rintangan aliran darah tersebut dalam arteri.Jika lebih banyak darah dipam manakala arteri (salur darah) adalah kecil , maka tekanan darah akan lebih tinggi. Buah pinggang pula mengawal isipadu air yg beredar dalam tubuh dan kepekatan garam dalam badan.

Lebih banyak garam dalam tubuh bermakna ada lebih banyak air dalam peredaran dan ini mungkin menaikkan tekanan darah. Lagi banyak garam akan menyebabkan arteri menyempit seterusnya menaikkan tekanan darah. Sebaliknya jika garam kurang, tekanan juga akan berkurang.
Fungsi paling kritikal adalah menyeleggara peredaran darah ke otak. Apabila sistem saraf simpathetik (sistem tindakbalas organ secara semulajadi) aktif, darah akan dihantar lebih banyak ke otak lantas menaikkan tekanan darah arteri.
Tekanan darah yang tetap diparas yg tinggi akan merosakkan jantung,arteri, buah pinggang,dan organ lain. Oleh kerana sistem simpathetik berkait dengan rasa cemas, dan menggunakan adrenalin dan bukan adrenalin sebagai penghubung secara kimia, maka tidak hairanlah jika rasa cemas dan kejutan adalah salah satu faktor darah tinggi. Bacaan tekanan darah melebihi 100 adalah berisiko kepada kesihatan. Maka seharusnyalah berbuat sesuatu supaya ia turun ketahap bawah 80.
Salah satu produk yang mengandungi vitamin c, kalsium dan magnesium adalah enzim BSY Noni . Ia dapat menurunkan tekanan darah . Selain itu kurangkan makanan berlemak, berminyak , garam putih (tukarkan kepada garam bukit). Selain itu elok juga makan pisang kerana ia mengandungi banyak pottasium.
Mengurut dapat menurunkan tekanan darah kerana urutan dapat melancarkan perjalanan darah yang mungkin tersekat-sekat. Buat permulaan urutlah di bahagian anak jari kaki, tepi kaki ,tapak kaki, bawah buku lali dan dari buku lali hingga kebahagian pelipat kaki (bhg belakang). Gunalah minyak yg sesuai.(Untuk keterangan lebih lanjut, carilah buku urutan refleksologi). Jika anda ada suami/isteri urutlah dia, begitu juga sebaliknya. Pasti anda akan mendapat kelegaan yg amat sangat. Senang buang air besar dan mata jadi terang. Ini saya praktikkan sendiri dan memang merasai sendiri kesannya. 
sumber: 

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template