Friday, July 22, 2011

JoDoH

dah lama aku dok fikir nak wat entry pasal nie..
JODOH
tipu la kalo tak pernah terfkir akan siapa bakal pasangan hidup kita kelak
tipu la kalo tak pernah terfkir akan bila kita akan diijabkabulkan dgn si dia
aku pn 'google' kan lah word JODOH~
tadaa...
this what i got

tngok r nombor nye... 2, 380, 000
bukti byk nye org cter pasal benda nie..
(^___^)
belom termasuk entry aku ag...


first n for most...mesti korang nak org yg bakal jd teman hdup korang 2 complete&perfect dlm sgalanya...
but, kena ingat...kita manusia...macam mana pn nk sempurna ttp ada kekurangan&kecacatannya...
wlau mcm mna pn...kita ttp sebaik-baik kjadian...so...terimalah dia apa adanya dia...
kalau dia baik...jgnla syg dia over2 sgt coz...bila bnda over akn dtg mudaratnya...
for example la...mmg mkn penting untuk hidup..but bila dh terlebih mkn...ia mmudaratkn..jd OBESITI...
[ alamak..ada name aku kt blkg...Siti,,,kalo Obey Siti xpe lg..mnurut perintah...bila dah OBESITI ni yg parah nya....peringatan utk diri sndiri jugak...]
bila dh OBESITI...dtglah byk penyakit....mcm 2 jugak la bila syg seseorang.....~
syg dia bukan AGUNGkan dia...
ingat...dia MANUSIA sama mcm kita..
bkn ALLAH utk diAGUNGkan..
kalo kita dh lebih SAYANG dia dari ALLAH
tu sbb la ALLAH tarik rasa syg kita pada dia...
smpai one day kta rasa MUAK nk syg dia ag...

jgn terlalu mengharap KESEMPURNAAN
coz...pasti smua tahu kn...x smua yg kta nk kita dapt...
sdgkn Nabi Allah sendiri diuji dgn isteri yg ingkar perintah Allah
jadi, tak mustahil kita insan biasa ini akan diuji dgn perkara yg sama.
cthnya...sy seorang bkal ckgu,mungkin jdoh sy bkn seorg ckgu..
mungkin dia hanya seorg yg biasa...x punya krja ttp...
jika Allah dh ttpkn jdoh sy bgitu...sy redha..
tp still boleh berusaha kn..
usaha mcm mana???
mcm yg selalu sy taip utk entry psl cinta...
nak yang TERBAEK jadilah yang TERBAEK
nak yang SOLEH jadilah yang SOLEHAH
nak yang SOLEHAH jadilah yang SOLEH
[dlu sy xpernah nk ambl tahu pn psl ni bila couple..sy cuma hrpkn kekasih sy bg yg terbaek..but myself not..
even i've done better than him...means...i do care a lot bout him...tp cinta MANUSIA kn...
skrg ni i'm feeling better coz i'm SINGLE. sbb apa??? nak tahu baca lah cerita ttg Aisha mencari cinta..
dlm entry ni ha.... Suka Duka Cinta Part 1 ]
Allah tidak akn merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sndiri yg merubahnya
lgpn...Doa Senjata Orang Mukmin
الدعاء سلاح المؤمن
nak tahu lebih pasal jodoh...???
click link kt bwh nie...slh 1 link yg wat sy sedar...

i'm on my way to read a book entitled "Terapi Patah Hati"
mungkin korang hairan what i chose to read this book...
nak tahu kenapa..???
sbb dlu pernah patah hati la...now nk wat terapi kasi pulih hati tuh.
xdela.sbb tajuknya atracts me to read...pluss....
pd buku nie ada tnda MUSTREAD.. (^____^)

ni ha...tgok tnda BULAT yg itam 2....
(^____^)
tak nampak sangt kn..???
aku tertarik dgn hadis kt blkg buku ni...

Rasulullah SAW bersabda, "Ada dua biji mata yang tidak
disentuh api neraka, mata yang menangis pada waktu malam
kerana takut kepada Allah SWT dan mata yang menjaga
pasukan fi sabilillah pada waktu malam."

"Antara tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah
pada hari kiamat, seseorang yang berzikir secara bersendirian lalu mengenang
tentang kebesaran Allah SWT, maka bercucuranlah airmatanya."
Kt belakang buku tu jugak ada mnyenaraikan antara airmata yang tidak dituntut...
1. Janganlah menangis jika cita-citamu tidak tercapai. Bukankah Tuhan yang telah menentukannya?
2. Janganlah menangis ketika menonton filem Hindustan. Bukankah itu cuma lakonan?
3. Janganlah menangis kerana cinta tidak berbalas. Mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.
4. Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan. Mungkin kita kurang membuat persediaan.
5. Janganlah menangis kalau wang kita hilang dalam perjalanan. Mungkin kita kurang bersedekah.
6. Janganlah menangis kalau tidak dinaikkan pangkat. Yakinlah, rezeki itu merupakan pemberian Tuhan.

aku suka baca Janganlah Menangis...coz aku ni sng nk nangis...byk bnda leh wat aku nangis...antaranya
tangisan yg di atas..no. 2...[filem sedih r...x smestinya Hindustan coz aku kureng lyn Hindustan... =) ]
no. 4... [SPM punya cerita...GAGAL capai target...bkn gagal subjek..] dua tu je kot...alhamdulillah Allah
perkenankan doa aku nk jadi cikgu...so aku x nangis la utk yg no.1...alhamdulillah no.3 xpernah dialami..
nangis masa bercinta adalah..but bkn sbb kena reject..sbb remeh pn nangis...kiranya sia2 jugak r... =)
no. 5...kalo duit ilang...jarang nk nangis r...aku juz anggap bkn rezeki aku..len la kalo aku menghilangkn
duit orang..huhu... no. 6...aku blm bkrja ...so, blm pnah fkir..tp aku bkn jnis gila pangkat r..insyaAllah..coz
makin tinggi pangkat..makin berat amanah yang dipikul n kalo tak dlaksanakn...akn dsoal d akhirat kelak..


ni pulak isi kandungan buku..
(^___^)
nanti bila aku dah baca..leh la kongsi dlm entry yg akn dtg
insyaAllah..
aku beli buku depends dgn isi...n label yg ada...
cth: MUSTREAD, BEST SELLER
x pun..tgok isi kandungannya...n cover buku 2 menarik..
hope entry kali ni beri manfaat pada yg membaca..

KeranaNya idea ini tercetus...

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template