Thursday, July 21, 2011

i LoVe SaRaWaK (^____^)

First of all...aku memang asal sarawak...PURE SARAWAKIAN but i'm MIX BLOODED...hihi
mesti rasa macam pelik ja statement nie kan....~
[ke aku je rasa pelik..?xkesahla..~]
MIX=Melayu+Cina+Iban...
biasanya aku wat shortfom jd CiBanYu...
mcm pelik jugak bunyi dia...
xkesah lagi..

main point kat sini ialah...ada slh seorang kawan aku kt FB berminat nak belajr bhs srwk..
ni buktinya ha...

see....~ jarang jumpa la insan macam ni tau...
dh tu pulak dia belaja saja2...
ad yg b4 ni sbb dye study srwk...
(^___^)
mula2 ag dh guna perkataan 'kakar'
she try lorh...
actually it's kelaka ya dear...
mistakes is apart of learning process
so don't be shy
so...
aku decide la wat entry utk tutorial bahasa sarawak
(^___^)

actually aku tak tau nak ajar apa ..hihi
coz biasanya orang tanya aku jwb..
dh terbiasa.hehe..
it's okey...i try my best...
word d kiri (BM) > word d kanan (BS)
saya > kamek
awak > kitak
kami > kamek orang
mereka > sidaknya
sana > sinun
sini > sitok
kahwin > kawen/nikah
air > aek
kedai > kedey
cantik > kacak
sombong > lawa
kuih > kueh
roti > 'bun' / roti paun
biskut > roti
biskut raya > biskut
sedap > nyaman
baik > bagus
jahat > jaik

khas buat Siti Nur Farhana
kalo ada kemusykilan...u know where to find me,
juz ask k.. (^___^)
dan pada mereka yang lain yg pernah teringin nak blja speaking srwk..
ni baru Melayu Sarwak..
byk ag bhs lain yg ada kt Srwk...
moga memberi manfaat pada semua...

KeranaNy idea ini tercetus...







0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template