Monday, June 27, 2011

-Di MaNaKaH SaYanG?-

sedang sebok melayari internet untuk membaca akhbar secara online...
satu persatu tajuknya diteliti...hanya 2 tajuk ini menarik perhatianku...

1. Ibu tunggal dera anak didenda RM34,000
2. Bayi lelaki ditinggalkan bawah pokok serai kayu

Situasi Pertama
Ibu yang MENDERA anak DIDERA kena DENDA...
Apa nak jadi la dengan masyarakat sekarang...
Bagaimana ya cabaran setelah mengajar nanti kalau terjumpa pelajar kena dera ibu/
bapa..?
Membuatkan diri berfikir, apakah tindakan yang seharusnya dilakukan...?
Adakah aku akan membiarkan sahaja...? Atau mengambil tahu segalanya bagaikan
pelajar itu anakku...?
Aku pasti ambil tahu,,,caranya?Aku sendiri belum pasti kerana belum berhadapan
dengan situasi sebenar.
Mungkin ini langkah2 yang akan aku ambil, InsyaAllah;
1. Jumpa ibu bapa pelajar tersebut. (mcm biasala kan...slow talk...)
2. Kalo 'slow talk' tak makan...? (hmm...apa aku nak buat...?)
3. Apa kata bagi 'something' yg leh wat ibu bapa sedar akn kesalahan diorang...
4. Kalo keadaan tak terkawal..? (rasanya nak je ajak budak tinggal an aku...tapi...)
5. Kalo sama jantina OK, kalo x camne? (mtk tlg la cikgu2 lain kn..?)
6. Alamak, terlebih guna kalo dh nie... (tak perasan la pulak.. =.=")
7. Call tele dera je utk tindakan selanjutnya. (^__^)
* Aku akan cuba sedaya upaya untuk bantu pelajar aku nanti... insyaAllah...

Situasi Kedua
Ni pulak kes BUANG BAYI,..nasib baik la selamat baby tuh.,,,
Agaknya gejala ni menjadi2 kot sejak banyaknya tercipta benda yang PAKAI then BUANG..(melalut la pulak...tapi mungkin ada kaitannya kn...?)
Nape ek tergamak buang bayi...comel ape diorang...

Kalo xsanggup jaga, JANGAN BUAT
Kalo xsanggup pelihara, JAUHI MAKSIAT
Kalo xdpt biaya, JANGAN BUANG
Kalo xdpt tanggung, BAGI ORANG

Kesian la kat bayi tuh....
Xkn la nk tambah dosa ag pas buat dosa seblm dpt anak...?huhu
Bagila kat sapa2...baby tu pun nk idup....(xsempat nk membesar...huhu...)

cukup pasal berita....
now, macam mana kalau berita tu terbalek?
1. Anak dera ibu didenda...
2. Ibu dibuang anak...

Fikir2kanlah~
kita tak selamanya MUDA...suatu hari nanti TUA menjelma dan MATI itu pasti

Benda ni macam ada kitaran...hubungkait...jadi...
FIKIR DULU SEBELUM BUAT APA2 TINDAKAN.

sekian,sekadar pendapat biasa...

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template