Thursday, January 5, 2012

Banyak A bukan penentu...

Ok readers,, hari ni aku rasa terpanggil untuk update blog aku yang tak seberapa ni.
Well, sekarang ni di facebook kisah hidup seorang pelajar cemerlang SPM beberapa tahun yang lalu menjadi bualan hangat.. ada sahaja post mengenai dirinya...

Ini yang pertama aku baca...
To be honest la...1st time aku baca memang terkejut. Tapi, benda dah jadi. Cakap banyak pun tak guna...
Suddenly it reminds me about what my English teacher said when I was 16...
"Dia pandai atas kertas sahaja..." sampai sekarang aku ingat lagi.

Tujuan aku update pasal NACB ni bukan nak popularkan blog...
Cuma nak kongsi pendapat...
Ramai yang tegur, ramai yang tak puas hati...
Berapa ramai yang tegur dengan hikmah?
Berapa ramai pulak yang meluahkan rasa tidak puas hati dengan sopan?
Kalau lah Rasulullah dan sahabat menegur macam orang sekarang membuat teguran...
Agaknya berapa ramai yang akan memeluk agama Islam?
*Anda semua tahu jawapannya*
Memang amar ma'ruf nahi mungkar itu perlu...
"Kuntum khaira ummatin ukhrijat linnas, ta'muru na bil maa'ruf wa tanhau na anil munkar"
But, mesti kena pada caranya...bukan dengan mencaci apatah lagi menghina kerana kita sama sahaja makhlukNya.

Ini yang ketiga aku baca actually...yang kedua dari blog kawan. Isinya lebih kurang sama dengan yang ini.
Aku juga pernah memandang tinggi pada NACB suatu masa dahulu...now? Lepas baca artikel ni, aku realise yang spirit dia untuk belajar memang patut dicontohi. Tak salah kan? Ya, aku tergerak untuk menulis sebab She's a Muslim... sebab lain untuk aku update blog...

"Tatlabal ilmi minal mahdi ilal lahdi"
Yes, memang aku agak terkilan dengan isu tak pakai tudung.
Tapi, semua pernah dengar kan lagu Raihan...
"Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa..."
*Nyanyi ikut tune ke? Hehe..buat lawak sikit takut korang bosan baca*
Okey, orang kata kan,,, di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung...
Pernah dengar kan? Selalu sangat...Aku tak sokong sapa2 dalam isu ni sebab she's brilliant but at the same time she's ignoring her responsibility as a Muslim [gara2 tak pakai tudung]. But, siapa kita untuk hukum dia?
Sungguh pun tak pakai tudung, kita tahu ke tidak kehidupan dia kat sana macam mana?
*Bunyi macam sokong dia kan? No. Not at all.*

 "Gajah seberang laut nampak, kuman di depan mata?"
Aku tak pasti peribahasa ni betul ke tidak... sebab dulu dekat nak SPM aku punya BM pun bukan A. B je.
Syukur sangat masa SPM dapat A. Hemoh3x...

Kita sibuk cari kesalah NACB yang jauh di mata...but, what we do pada kemungkaran depan mata?
Aku tak lah baik mana pun untuk menegur, but takkan sampai aku betul2 baik baru nak menegur kan?
Alamatnya...tak tertegur lah aku...Manusia ni memang makhluk ciptaanNya paling sempurna...tapi, kita masih perlukan elemen2 lain untuk survive kan? Kita juga tak terlepas dari melakukan kesilapan...
Okey, NACB bukan malaikat yang tiada nafsu...iman maintain ja... tak payah kata NACB...
aku ni,,, kadang2 aku rasa ringan sangat nak solat, but sometime rasa berat tapi kena jugak solat. SOLAT WAJIB n SOLAT kan perkara pertama dihisab di akhirat kelak...semua orang tahu.
Bila buat salah dengan Allah, senang tau.... Bersegeralah bertaubat sebelum terlambat.
*Tapi, aku tak galakkan korang berbuat dosa dan terus-terusan hidup bergelumang maksiat disebabkan statement aku tu ye.*
Taubat pun mesti kena dengan caranya...jangan pulak buat taubat olok2...
Allah tahu apa yang terbuku di lubuk hati kita. Syukurlah kalau anda masih ada rasa bersalah tiap kali rasa berdosa.
Kita selalu sibuk dengan orang yang kita tak kenal sangat sampai terlupa pada diri sendiri entah betul entah kan tidak...kadang2 kita selalu rasa kita saja yang betul manakala orang lain salah.
*Tengoklah kat cermin...speak to yourself,,,aku ni bagus sangat ke nak kutuk orang itu ini?Aku ni maksum [terpelihara dari melakukan maksiat] ke sampai siap kutuk2 orang?*
Entah2, sebok jaga tepi kain orang, kain sendiri koyak rabak dan lusuh tak tahu...
*reminder untuk diri sendiri jugak...

Ini yang last aku baca.
Aku dah tak larat nak baca lagi pasal NACB ni...cukuplah aku baca 4link dan share 3 link sahaja untuk readers blog aku ni. *ada readers ke?takpe..tak kesah sangat.hihi
Aku tak nak baca banyak2 sebab makin banyak aku baca makin terasa lucunya tengok komen2 insan2 di setiap link yang ada.
Eh, tadi aku ada cakap tak pasal di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung?
Aku lupa pulak nak hurai...memang kita sekarang tak kira pelajar, pekerja, ibu, bapa, anak, suami, etc...
Di mana sahaja kita berada...duduknya kita di bumi ciptaan ALLAH...selagi masih berpijak di tempat ciptaan ALLAH, junjunglah hukum ALLAH...
di samping itu juga, kenalah ikut peraturan ...selagi mana tidak langgar hukum syara' kan...
Masa borak pasal NACB dalam kereta tadi, makcik aku kata:
"Susah kan,,,pandai pun salah..."
Dalam apa jua keadaan, memang hidup sebagai seorang manusia ni memang takde senangnya...
Kadang2 kita tak pernah ganggu orang, orang pulak dengki kat kita...
*Aku bukan ulas link tu...*

Sometimes, what we see its not the same as we think it were...Kadang2 apa kita lihat tu tak sama dengan apa yang terjadi sebab, penglihatan manusia ni ada limit...
Allah jua yang Maha Melihat...
Baru sikit kita tahu...mungkin ada banyak lagi yang kita tak tahu pasal NACB...
Allah jua yang Maha Mengetahui...
Kita pandai berkata itu dan ini...
Allah jua yang Maha Bijaksana...
Siapalah kita untuk menghukum...

Kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi..
Capai matlamat sendiri tanpa membiarkan insan sekeliling disakiti...

Insan biasa yang menaip apa yang berlegar di minda...
Di tambah sedikit rencah dengan ilmu yang ada...
Hemoh3x...~

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template