Wednesday, August 31, 2011

Mereka Yang Pernah Patah Hati part 3


Berbeza dengan Salman, ini pula kisah liku-liku cinta seorang sahabat bernama Ali bin Abi Talib. Ada rahsia yang terpendam di hati Ali yang tidak pernah diceritakannya kepada sesiapa pun iaitu perasaannya terhadap Fatimah temannya sejak kecil, puteri kesayangan Rasulullah s.a.w yang merupakan sepupunya. Kesantunannya, ibadahnya, kecekapannya bekerja dan rupa parasnya sungguh memikat hati Ali.

Pada suatu hari ketika ayahnya pulang dengan luka memercik darah dan kepala yang berlumuran dengan perut unta, Fatimah membersihkannya dengan hati-hati. Fatimah menyapunya dengan penuh kasih dan membakar perca kain, lalu ditempelkannya ke luka untuk menghentikan pendarahan. Semuanya dilakukan dengan airmata yang bergenang dan hati yang pilu. Muhammad bin Abdullah insan yang mulia tidak layak diperlakukan sedemikian rupa.

Maka gadis kecil itu bangun. Gagah dia berjalan menuju Kaabah. Di sana, para pembesar Quraisy yang sejak tadi saling ketawa bangga tindakan mereka terhadap Rasulullah s.a.w tiba-tiba terdiam. Fatimah mengherdik mereka. Seolah-olah waktu berhenti, tidak memberikan kesempatan kepada mulut-mulut jahat itu untuk membalas. Hal itu menakjubkan!

Ali tidak tahu apakah perasaan itu boleh disebut cinta. Tetapi Ali memang tersentak ketika suatu hari mendengar berita yang mengejutkan. Fatimah dilamar oleh seorang lelaki yang paling akrab dan paling dekat kedudukannya dengan Rasulullah s.a.w. Lelaki yang membela Islam dengan harta dan jiwa sejak awal risalah, lelaki yang iman dan akhlaknya tidak diragukan, Abu Bakar asSiddiq r.a. Ali berasa rendah diri. Siapalah dia dibandingkan dengan Abu Bakar yang mempunyai kedudukan di sisi Rasulullah s.a.w? Abu Bakar lebih utama, walaupun bukan keluarga terdekat Rasulullah s.a.w seperti Ali, namun keimanan dan pembelaannya terhadap Allah dan rasulNya tidak mampu ditandingi. Lihatlah bagaimana Abu Bakar menjadi kawan perjalanan Rasulullah s.a.w dalam hijrah, sementara Ali bertugas menggantikan baginda untuk menanti maut di tempat tidur baginda.

Lihat juga bagaimana Abu Bakar berdakwah. Lihatlah berapa banyak tokoh bangsawan dan saudagar Makkah yang masuk Islam hasil sentuhan dakwah Abu Bakar: Uthman, Abdul Rahman bin Auf, Talhah, Zubair, Sa'ad bin Abi Waqas dan Mus'ab. Ini tidak mungkin dilakukan oleh anak yang kurang pergaulan seperti Ali. Lihatlah berapa banyak hamba Muslim yang dibebaskan dan para fakir yang dibela oleh Abu Bakar; Bilal, Khabbab, keluarga Yassir dan Abdullah bin Mas'ud. Siapakah hamba yang dibebaskan oleh Ali? Dari segi kewangan, Abu Bakar, seorang saudagar insyaAllah lebih mampu membahagiakan Fatimah. Ali hanya pemuda miskin daripada keluarga miskin. Bahkan dalam riwayat lain, pekerjaan Ali pada masa itu hanyalah sebagai pembawa air untuk penduduk setempat.

"Inilah persaudaraan dan cinta", gumam Ali.
"Aku mengutamakan kebahagiaan Fatimah atas cintaku." Cinta tidak pernah meminta untuk menanti. Ia mengambil kesempatan atau mempersilakan. Ia merupakan keberanian atau pengorbanan. Setelah beberapa waktu berlalu, ternyata Allah menumbuhkan kembali tunas harapan di hati Ali, yang sempat layu. Lamaran Abu Bakar ditolak. Ali terus menjaga semangatnya untuk mempersiapkan diri. Ujian bagi Ali belum berakhir. 

Setelah Abu Bakar mundur, Fatimah dilamar pula oleh seorang lelaki lain yang gagah dan perkasa, seorang lelaki yang sejak masuk Islam menimbulkan semangat keberanian kepada umat Islam untuk menonjolkan diri, seorang lelaki yang membuatkan syaitan  lari ketakutan dan musuh-musuh Allah menyerah kalah. Beliau ialah...

to be continued... ^^,

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template