Tuesday, August 16, 2011

ingat MATI

suddenly rasa nak tulis entry pasal kematian...
if difikir2 memg aku tak ready lg nk mati...
but, kalaulah Allah perintahkan malaikat Izrail cabut nyawa aku mlm nie?
aku tak ley la nk kata kat dia...op3x...i'm not ready...next time pleasee....
[merayu dgn muka kesian plus mata bersinar2...]
jgn hrp la...once Allah dh perintahkn...no more request.
so,,,nk kata aky bersedia mmg x...but at least in progress la...
tp xley la nk story kt sini...
aku juz nk share something...
hadis ni slalu wat aku realised about kematian...

"Apabila mati anak Adam, maka putuslah segala amalannya kecuali tiga, sedekah jariah, ilmu yang berguna dan anak yang soleh yang mendoakannya"


Sebenarnya hadis ini banyak diriwayatkan dengan lafaz, "Apabila matinya seseorang INSAN..." oleh kitab2 hadis muktabar, bukan dengan lafaz Apabila matinya anak Adam"..عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ Sedekah jariah yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah WAQAF. Riwayat Muslim, Kitab al-Jana'iz, Bab Fi Syukhus Basr al-Mayyit Yatba'u Fi Nafsihi, No 1529; Riwayat Termidhi, Kitab al-Ahkam, Kitab Fi al-Waqf, No 1297; Sunan al-Nasa'i, Kitab al-Wasaya, Bab Fadl Sadaqah 'An al-Mayyit, No 3591; Sunan Abu Dawud, Kitab al-Wasaya, Bab Ma Ja'a Fi Sadaqah 'An al-Mayyit, No 2494.
[taken from iluvislam]


tapi aku bukan nk huraikn hadis nie...
drpd tiga tu kan...rasanya kita dpt penuhi semua tak kalau kita dtakdirkn meninggal dunia di usia yg muda?
slh satu dpdnya pasti tak smpurna andai kita dtakdirkn tak sempat utk mndrikn rumhtgga dn mndpt ank...
jd...atas kesedaran ini lh...
aku....always ingtkn diri....

perbanyakkn sedekah...perbanyakkn sdekah...perbanyakkn sdekah....
kongsi ilmu...kongsi ilmu...kongsi ilmu....


soal anak...anak murid ley dkategori dlm tu tak agak2nya...?
[suddenly terfkir...mybe tak termasuk... ^___^]
back to the main point...
ingatlah MATI selalu ya...


keranaNya idea ini tercetus
tulisan ini terhasil
moga bermanfaat

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template