Wednesday, April 18, 2012

Tutorial Create Contact Group (GMAIL)

Salam semua, hope sihat hendaknya...
Malam ni tangan rasa gatal nak update pasai,


"CARA NAK CREATE CONTACT GROUP: GMAIL USER"

Walaupun mungkin ada yang dah tahu, tapi saya masih nak bagitau sebab dalam 10 orang pasti ada 2, 3 orang tak tahu.
Ya, ini penting kalau kita nak send email bebanyak kat orang lain especially CLASSMATE, COURSEMATE, etc. Kalau tak create group payah gak, kang ada yang tercicir tak dapat maklumat.
*stop lah membebel. awak ni macam mak saya lah. haha. ==" membebel untuk kebaikan takpa kut...

Ini hobi baru saya sejak saya jadi S/U tetap dan berpencen untuk kelas saya.
*hobi baru yang tak berapa nak baru...membebel tu RUTIN.dah cukup.
Nak mulakan tutorial ni...harap sudi bacalah ye.

1st step:
Of course lah korang kena ada account GMAIL dulu.
Kalau takdaq, (klik ni) Fill in the form with your detail.

2nd step:
Bila dah ada account GMAIL, korang boleh la sign in

3rd step:
Pastikan ada CONTACT dalam GMAIL korang dulu. hehe...

4th step:










Pi klik kat Contacts...

5th step:








Klik dekat box kecik lagi comel sebelah nama contacts korang, then klik kotak yang ada banyak kepale tu.
Kalau baru nak create group, klik create new. Kalau dah ada, tinggal pilih je nak letak contacts tuh dalam group nama ape k.

6th step:









Nak tengok keberkesanan, klik semula kat Gmail.

7th step:
Compose new mail.

To: klasm8 (group)
tadaa...menjadi lah. lalala...~

Main Benifit benda ni memudahkan untuk hantar email secara PUKAL...awesome kan?
ke saya yang over? *rolling eyes*
Ok lah, gerak dulu.
Sekian, maaf kalau ada salah silap.




0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template