Friday, May 25, 2012

soalan cepumas

Salam semua,
*ayat bajet ada pembaca nih...
terima kasih buat yang membaca

Okeh, today is the day!
Bermulanya cuti.
*puhlis..3minggu je kot takyah nak excited sangatla puan

Berbalik semula pada tajuk asal,
SOALAN CEPUMAS

begini,
saya dapat soklan cepumas masa tengah tunggu turn amek kehadiran after assembly tadi.
soalannya berbunyi begini
eh2x,,,takde bunyilah.orang baca je ayat kat atas.

macam ni ha soklannyer
"ANTARA USAHA DAN HASIL PEMBELAJARAN, MANA SATU LEBIH PENTING?"

I said both, tapi penanya soklan suruh pilih salah SATU sahaja
(_ _")
agak tidak suka bila terpaksa memilih, tapi kena pilih jugakkan?

setelah berfikir dan berfikir, 
masa tak lama diberikan

jawapan saya ialah...
jawapan saya...
saya
jawab
...
USAHA

Rasionalnya? Walaupun dia tak tanya tadi, tetiba nak memperjelaskan.
pelik bebeno kan.memandai je.orang tak mintak, suka nak bagi lebih2

KALAU TAK USAHA MANAKAN DAPAT HASILNYA?
jadi saya fikir, usaha lah penting,
contoh situasi,
nak solat diterima,
kenalah jaga aspek2 pentingnya, 
khusyu' nya etc
pepatah arab pun ada mengatakan;
Man Jadda Wa Jadda
(siapa yang berusaha akan mendapat hasilnya)

then,
saya pi la tanya kawan saya pulak apa jawapan dia bagi
dia lak kata,
HASIL lebih penting,
sebab
bila dah tahu hasil yang macam mana nak,
barulah kita usaha.
contoh:
nak excel dalam exam,
kenalah study kan?

ok
actually,
saya tak nak wat pilihan tadi,
dek kerana kehendak soalan mintak cenggitu,
pilih USAHA.
hehe

Seriously,
baru teringat...
satu lagi point yang saya bagi kat kawan saya tadi
USAHA penting sebab,
atleast kita akan rasa puas hati bila dapat hasilnya sebab dah berusaha
plus,
usaha juga penting menentukan hasil walaupun
kadang2
usaha banyak tapi hasilnya tetap macam tu
itu mungkin ujian yang Allah nak bagi
so, keep trying til' you get what you aim
plus,
kalau usaha guna jalan singkat a.k.a menipu,
pasti takkan puas dapat hasilnya kelak.
try ar buat kalo tak caye

setakat tu je lah celotehan,
dah takdak point lagi,

sebelum mengakhiri,
ada speech kopi pes dari status fb saya,

Buat semua rakan2 guru pelatih,
Selamat kembali ke pangkuan keluarga terchenta 
Selamat kembali ke kampung halaman yang dirindui
Selamat memanfaatkan cuti bersama insan2 tersayang

Selamat pergi
Selamat kembali hendaknya

Berakhirlah sem ini, jumpa sem depan pulak.
18 Jun 2012

Kami balik ke Batu Lintang lagi...


with love,
Anis

0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template