Wednesday, July 25, 2012

Anas Ibnu Malik Al-Ansari


A
nas Ibnu Malik dibimbing ibunya, Al-Humayshak, untuk mengucapkan dua kalimah syahadah pada masa usianya masih muda dan hatinya tumbuh mencintai Nabi Allah, Muhammad bin Abdullah (baginya selawat dan salam yang utama dan suci.

Rasulullah s.a.w sentiasa tinggal di Madinah. Sehingga pada suatu hari, ibu Anas bersama anaknya menemui Nabi s.a.w lantas mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w dan berkata: “Ya Rasulullah, tiada seorang lelaki dan wanita pun dari kaum Ansar yang tidak member hadiah padamu. Tetapi aku tidak memiliki sesuatu pun yang dapat kuberikan kepadamu kecuali anakku ini. Ambillah dia dan mintalah dia untuk berkhidmat kepadamu sesukamu.”
Nabi sangat gembira melihat anak itu. Baginda mengusap kepalanya, meraba rambutnya, kemudian menjadikannya sebahagian dari keluarga baginda.
Sepanjang hidupnya Anas sentiasa mengingati kenangannya bersama Nabi s.a.w. Dia merasa sangat sedih ketika Nabi wafat. Air matanya berlinang dan lidahnya kelu dan gugup untuk berbicara.
Dia bersemangat untuk mengikuti setiap ucapan dan perbuatan Nabi. Mencintai apa yang baginda cintai. Membenci apa yang baginda benci.
 Dua hari yang sangat berkesan baginya adalah hari ketika pertama kali dia bertemu dengan Nabi dan hari ketika berpisah dengan baginda untuk selamanya.
Ucapan yang sering terlontar di bibirnya adalah: “Sungguh aku sentiasa ingat ketika pertama kali bertemu baginda dan ketika baginda meninggalkan kita untuk selamanya dan aku tidak melihat ada hari-hari yang lebih berkesan dari kedua hari itu.”
Ketika Nabi masih hidup, baginda sering mendoakan Anas Ibnu Malik dan doa baginda dimakbulkan oleh Allah. Anas r.a. merupakan seseorang yang sangat teruja dengan syafa’at Rasulullah pada hari kiamat, sehingga dia selalu berkata: “Sungguh aku sangat ingin bertemu Rasulullah pada hari kiamat kelak dan mengatakan kepadanya: Ya Rasulullah, ini adalah hamba kecilmu, Unais.”
 *****
Tahukah anda?

              Salah satu doa baginda Nabi s.a.w buat Anas adalah: “Ya Allah, anugerahkanlah kepadanya harta dan keturunan dan berkatilah dia.”

              Anas menjadi orang Ansar yang paling kaya dan yang paling ramai keturunannya, hamper mencapai 100 orang. Allah s.w.t memberkati kehidupannya, sehingga dia boleh hidup selama 103 tahun.

*****

  Bagaimana pula kita ya? Jika Rasulullah s.a.w bersama kita sekarang, adakah kita akan segembira Anas atau kita lebih gembira atau mungkin baginda dilihat bagai angin lalu? Renung”, Tenung” Usah Murung”



0 jari-jari menaip komen:

 
Luahan Hati Blogger Template by Ipietoon Blogger Template